Field test: Solar Charger 40 in combinatie met de Solar Storage 40

Source 40 met Storage 40

Field test:

‏Ik heb de Solar Charger 40 en de Solar Storage 40 meegenomen op mijn zeil trip door Friesland voor een week en gebruik alleen de zon voor mijn energie behoeften. Ik wil weten of het efficiënt is, aan mijn behoefte en verwachtingen voldoet. Mijn verwachting is dat ik al mijn apparatuur normaal kan gebruiken en dat de Solar Storage 40 voldoende geladen kan worden, zonder dat het mij ophoud geeft.

De zonnepanelen gebruik ik om de telefoon op te laden, die wordt veel gebruikt voor het navigeren met de digitale waterkaarten. Daarnaast laad ik mijn bluetooth speaker, iPad en de Solar storage 40 er mee op. Handig, energie opslag voor in de avond uren.

Tijdens mijn zeiltrip zal ik elke dag updates publiceren, dus kom regelmatig kijken.

Dag 1.

Met 83% batterij capaciteit in de Solar Storage 40 vertrek ik en heb mijn bluetooth speaker gelijk ingeplugd om te laden even als mijn telefoon. De telefoon heeft inmiddels al genoeg stroom verbruikt bij de reisplanning. Ze zijn netjes binnen anderhalf uur opgeladen en de Solar Storage heeft nog 69% op de display, die heb ik later nog nodig voor mijn toplicht. Zoals het er naar uitziet kom ik na zonsondergang aan op mijn overnachtingsplek. Via de 12 V aansluiting heb ik het toplicht aangesloten op de Solar Storage 40 en is het simpelweg: plug in en het licht is aan.

Na een relaxte zeiltocht kom ik aan op mijn overnachtingsplek en wordt er eerst gezellig met de andere boten een drankje gedaan met een vriendelijk muziekje uit mijn bluetooth speaker.

De zon is al onder en morgen ochtend, voor ik weer uitvaar zal ik de Solar Storage 40 opladen.

Voor het opblazen van het luchtbed gebruik ik een 40 watt lucht pomp die ik aansluit op de Solar Storage 40. Zonder probleem heb ik in no-time mijn luchtbed opgeblazen en nestel ik mij onder de dektent.

Voor de nacht heb ik een usb lamp aangesloten en dat is ruim voldoende om mijn boek bij te lezen en te kunnen zien waar je loopt in de boot.

Dag 2.

Het is vandaag een zonnige ochtend met een enkel Hollands wolkje. Ik heb vannacht redelijk wat energie verbruikt, ik heb het toplicht in de mast laten branden en de iPad opgeladen. Vanochtend stond de batterij op 17%.  Ik heb de Solar Charger en powerbank direct aangesloten en neergezet, want ik wil voldoende power hebben om onbezorgd de dag door te komen.

Na mijn ontbijt en douche was de lading van de Solar storage 40 inmiddels op 43% en dat is voldoende om al mijn apparatuur op te laden. Tijdens het laden van de Solar Storage 40 heb ik ook de telefoon met de Solar Charger opgeladen. Superhandig! De Solar Charger kan 4 apparaten tegelijkertijd laden: 2x usb, 1x 12V en 1x 19V . Je kan ook de aansluiting delen. De Solar Charger 40 verdeeld de dan de opgewekte zonne-energie over de aangesloten apparaten.

Inmiddels is het lunchtijd en heb ik de boot afgemeerd. Het is betrokken en ik wil weten hoe snel het paneel de powerbank kan laden als het bewolkt is. Na 30 min had ik 7% er bij en dat met bewolkt weer. Dat is voldoende om met de powerbank mij iPhone bij te laden. Had ik mijn iPhone op het zonnepaneel aangesloten, dan had die ander half uur moeten laden. De powerbank Solar storage 40 is voor mij zeker een efficiënte oplossing!

De telefoon sluit ik vannacht aan op de Solar storage 40 zodat ik morgen wakker wordt met een geladen telefoon.

Dag 3.

Op het konijnen eiland (Langehoekspolle) heb ik overnacht en ben vroeg opgestaan om de harde wind voor te zijn. Ik heb direct het zonnepaneel en de powerbank neergezet en kwam tot de conclusie dat het paneel in de goede richting ten opzichte van de zon staat als mijn schaduw dwars over het paneel stond.

Vandaag was het een winderige dag met windkracht 5 Beaufort en aangezien ik geen rif kan zetten en de Fluessen een stevige golfslag kent, heb ik best veel buiswater in de boot gekregen. De Solar Storage 40 zat gelukkig in de beschermhoes en die is nat geworden. De hoes heeft zijn nut bewezen, dat hij spat water dicht is. De binnenkant van de beschermhoes was nog netjes droog en de Solar Storage 40 werkte nog prima

Dag 4.

Vandaag is een dag geweest met weinig zeilen en veel kanaaltjes met mooie plekjes in het natuurgebied van de Weerriben bij Kalenberg.

Bij het lange motor varen heb ik mijn Solar Charger 40 in het gangboord gelegd bij de zijstagen. Om er zeker van te zijn dat hij niet over boord zou kunnen vallen heb ik hem vast gebonden vanaf de draagring met een lijntje aan een van de zijstagen. Simpel en doeltreffend.

Omdat je met de boot nooit dezelfde richting op vaart, heeft het zonnepaneel niet de optimale stand ten opzichte van de zon, dus ik was benieuwd of de power bank wel goed zou laden. Na twee uur laden zat er 25% extra energie in de power bank, dus dat is een mooie opbrengst.

Ik heb gemerkt dat het veel uitmaakt of je de telefoon aan laat staan tijdens het opladen of geheel uitschakelt. Geheel uit geschakeld laad hij het meest efficiënt en vraagt het minste energie van mijn powerbank. Het laden duurt wel langer. Als het moet kan je dus energie besparen door je telefoon uit te schakelen tijdens het laden.

Ik zal in een andere field test verder in gaan op het efficiënt omgaan met de energie in je powerbank.

Morgen is mijn laatste dag en dan rest mij nog mijn conclusie.

Dag 5.

Vandaag werd ik wakker met het geluid van moeder natuur. Een grote groep zwanen hadden op het weiland naast mij de nacht doorgebracht en inmiddels hun ontbijt achter de kiezen. De ganzen waren inmiddels klaar en de vlucht werd ingezet. Helaas lag mijn boot in het verlengde van hun start baan. Luid gakkend kwamen de eerste zwanen over die nog enige ochtend ballast afwierpen waarbij een smeuïge kledder de Solar Charger 40 had getroffen. Gelukkig is het paneel van de Solar Charger 40 bedekt met een plastic film en daardoor makkelijk schoon te maken.

Tijdens het motor varen van de vorige dag is de Solar Storage 40 goed opgeladen, dus is het niet meer nodig om hem nog bij te laden.  Vandaag is mijn laatste dag zeilen en vanavond kan ik alle apparatuur weer met 220v via het stopcontact in de muur opladen als het moet.

Ik geniet nog even van mijn tocht naar huis en zeil nog even zo lang het kan.

Conclusie.

De Solar Storage 40 in combinatie met de Solar Charger 40 is een geslaagde combinatie en voor mij voldeed het zeker aan mijn behoeften en verwachtingen. 220 v

Doordat de set de eerste 50% relatief snel laad en de Solar Storage 40 een grote opslag capaciteit heeft, heb ik nooit zonder energie gezeten. De eenvoud van de set maakte het een zeer makkelijk te gebruiken en efficiënte oplossing. Het is makkelijk om onderweg energie op te wekken en op te slaan voor later gebruik. De vele aansluit mogelijkheden maakte het voor mij makkelijk om mijn apparatuur op te kunnen laden en gewoon te kunnen gebruiken zoals thuis. De 220V is niet aanwezig en die heb ik niet gemist.

Verder heb ik gemerkt dat het belangrijk is dat de Solar Storage 40 voldoende opgeladen moet zijn om apparatuur die veel stroom vraagt zoals een koelbox of luchtpomp goed te laten functioneren. Usb apparatuur kan prima geladen worden tot het laatste percentage.

• Laad snelheid
  • Grote opslag capaciteit
  • Spatwaterdicht (hoes)
  • Gebruiksgemak
  • Aansluit mogelijkheden
  • Praktisch
  • Compact

• Het selecteren van ander voltages vraagt enige gewenning.
  • De Solar Storage 40 moet voldoende opgeladen zijn om apparatuur die veel stroom vraagt goed te laten functioneren.

‌Al met al is de zonnepaneel met de batterij een aanrader op reis. Ik kan niet wachten om het verslag van een visser, backpakker of andere buitensporter te lezen. Wie is de volgende die de Solar 40 (gratis) wil testen?

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *